§ kebolehan
seseorang mengenali diri sendiri secara mendalam
§ mempunyai
tanggapan terhadap diri sendiri,
§ mempunyai
kesedaran terhadap perasaan dalaman, kehendak, motivasi, kemarahan
dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.
dorongan serta kemampuan untuk mendisiplinkan diri dan jati diri.
A.
aktiviti yang boleh
melatih kecerdasan interpersonal :
ü menceritakan
perasaan sendiri, keinginan, cita-cita
ü mengarang
cerita.
ü kaunselor
kerohanian
ü ahli
falsafah
ü juru
meditasi
üahli psikologi
Link 2 : https://www.youtube.com/watch?v=-UI6VCUr36A
2.
Komunikasi
interpersonal
§ Howard Gardner (1993) - kecerdasan interpersonal membantu kita bersosial dengan orang lain.
§ Contoh - murid-murid untuk melibatkan diri dalam program-program motivasi - memerlukan kerjasama berkumpulan.
ü aspek
hubungan antara seorang individu dengan orang lain
ü bagaimana
seseorang itu menguruskan tingkah laku, pemikiran dan emosinya ketika berinteraksi.
A. 6 Ciri
ü Penglibatan
individu sebagai ahli dalam sesebuah kerja kumpulan.
ü Kebolehan
individu memberikan tunjuk ajar kepada individu lain
ü Kebolehan
memimpin iaitu kemahiran memimpin organisasi
ü Kebolehan
berunding dan menyelesaikan masalah
ü Kemahiran
pengurusan pelanggan khusus - sektor niaga - persekitaran budaya yang pelbagai
ü Penyesuaian
diri dalam sistem sosial
Link 1 : https://www.youtube.com/watch?v=3cVKcqT_JEw
Link 2 : https://www.youtube.com/watch?v=L8NhxVXopaU
§ melibatkan
lebih daripada dua individu.
§ Komunikasi
kumpulan kecil – 2-25 orang
A.
5 ciri
ü Saiz
kumpulan yang sesuai
-
saiz kumpulan yang sederhana : 5 hingga 7
orang adalah sesuai bagi proses interaksi yang baik.
ü Tingkat
interaksi
ü Peranan
ahli
-
Setiap ahli kumpulan memainkan peranan dan
melaksanakan amanah yang diterima
ü Kesepakatan
- Mencapai kata sepakat yang boleh diterima
semua dan akur bagi kebaikan kumpulan.
ü Faham
matlamat yang perlu dicapai
- Kualiti kerjasama
ahli akan lebih terserlah dengan pemahaman yang jitu tentang matlamat yang
perlu dicapai.
1.
Asmah (1987)
v ciri-ciri
khusus dalam penggunaan bahasa menurut bidang penggunaannya.
2.
Abdullah Hassan (1989)
v pemakaian
kata-kata tertentu yang sesuai dengan konteksnya itu, adalah sesuatu yang
dikatakan laras bahasa.
3.
Raminah Hj. Sabran (1989)
v menjelaskan
setiap bahasa mempunyai beberapa laras yang tersendiri yang digunakan dalam
situas atau konteks yang berbeda.
1.
Laras Bahasa Umum
·
Mudah difahami
contoh: Sarah p pasar raya untuk
beli barang-barang dapur
·
Menggugurkan penggunaan kata sendi nama
contoh: Adik jatuh gaung = adik jatuh ke dalam gaung
2.
Laras Bahasa Teknikal
·
semua jenis bidang kepakaran sama ada
bidang sains tulen, teknologi, sains pengurusan dan lain-lain bidang kepakaran.
·
Berisi istilah agama dari bahasa Arab.
·
Disisipkan dengan kutipan dari al-Quran
dan hadis.
·
Contoh:
Syurga dalam bahasa Arab disebut sebagai “al-jannah” yang
bermaksdu sebuah taman yang indah, penuh dengan pelbagai nikmat dan
keselesaan….
4.
Laras Bahasa Iklan
A. 5 ciri
ü terdapat
penggunaan unsur grafik dan ilustrasi yang sangat ketara pada iklan yang
bercetak,
ü terdapat
penggunaan gambar bergerak / muzik dengan jelas pada laras iklan pandang-dengar
iaitu dalam filem dan televisyen
ü struktur
ayatnya pendek dan banyak menggunakan ayat tunggal
ü menggunakan
unsur retorik atau manipulasi bahasa secara berkesan, menggunakan ungkapan
istilah
ü menggunakan
pelbagai kaedah - memujuk / menarik
perhatian – kaedah umpan, pujukan, kemesraan, gesaan dan doa.
Halangan kepada
komunikasi berkesan
Link 1 : https://www.youtube.com/watch?v=slq1nAhZuqE
Link 1 : https://www.youtube.com/watch?v=slq1nAhZuqE
·
Perbezaan asal usul dan keturunan
·
Penggunaan dialek yang kurang jelas,
·
laras bahasa yang berbeza,
·
panjang ayat yang digunakan,
·
kefasihan sebutan,
·
kelancaran perkataan
2.
Halangan Sikap
Penerima
·
Sikap prejudis, konflik antara penerima
dan pengirim, persepsi terhadap mesej yanghendak disampaikan.
·
Menganggap komunikasi itu membosankan dan
mulamemberi perhatian terhadap perkara lain.
·
Sesetengah penerima tidak dapat
menerimamaklumat baru kerana menganggapnya tidak perlu
·
Pekerja yang sering ditegur tentang
kerja,sesuatu hari mendapat pujian tentang kerja akan sukar mempercayai apa
yang didengar dan menganggap ada mesej yang tersirat.
·
Keadaan persekitaran yang tidak selesa,
bising, jarak jauh, gelap atau kotor - mempengaruhi keberkesan komunikasi.
·
Alam sekitar yang tidak selamat - gangguan
komunikasi Misalnya sewaktu rebut petit dan banjir.
· Bencana alam - medium yang menghantar maklumat terputus / terjejas
· Bencana alam - medium yang menghantar maklumat terputus / terjejas
Rujukan
10.1 Kemahiran
Intrapersonal. (2013, Februari). Didapatkan dari Kemahiran Belajar:
https://sites.google.com/site/kemahiranbelajar123/bab-10-penyesuaian-sosial/10-1-kemahiran-intrapersonal
Aldiunanto. (2015,
Oktober 12). Ragam Bahasa dan Laras Bahasa. Didapatkan dari
Aldiunanto.com: http://aldiunanto.com/ragam-bahasa-dan-laras-bahasa.aldi
Ilya, L. (2012, May 18).
Interpersonal dan intrapersonal. Didapatkan dari Slides Share:
https://www.slideshare.net/IlyaAdira/interpersonal-dan-intrapersonal
KEMAHIRAN INTERPERSONAL. (2015, November 25).
Didapatkan dari LAMAN WEB RASMI PUSAT KAUNSELING UUM :
http://kaunseling.uum.edu.my/index.php/artikel/49-kemahiran-interpersonal
Kemahiran interpersonal. (2017, Mei 15).
Didapatkan dari Wikipedia: https://ms.wikipedia.org/wiki/Kemahiran_interpersonal
senseysue. (t.t). halangan
komunikasi berkesan. Didapatkan dari SCRIBD:
https://www.scribd.com/doc/19188764/halangan-komunikasi-berkesan
Vianisilv. (2014,
Oktober 17). LARAS BAHASA. Didapatkan dari Wordpress.com: https://vianisilv.wordpress.com/2014/10/17/laras-bahasa-2/
No comments:
Post a Comment