Pendahuluan
- Kemahiran komunikasi
merupakan kemahiran untuk berhubung dengan orang lain.
- Menggambarkan
sebaik mana seseorang itu berkomunikasi dengan seseorang.
- Di
sini, kemahiran ini dilihat dalam beberapa aspek kemahiran seperti kemahiran
bukan lisan,kemahiran menyampaikan idea secara lisan dan bertulis dengan
berkesan serta berkebolehan berinteraksi secara berkesan.
DEFINISI
& KONSEP KOMUNIKASI
Guffey dan Almonte mentakrifkan
maksud komunikasi adalah pemindahan maklumat dan makna daripada satu pihak
(pengantar) kepada pihak yang lain (penerima).
Menurut sarjana ini, dalam
sesuatu proses komunikasi akan melibatkan lima langkah,iaitu:
1.
Pengirim membentuk
idea
2.
Pengirim mengekodkan
idea tersebut dalam satu mesej
3.
Mesej akan melalui
saluran komunikasi
4.
Penerima mendekodkan
mesej tersebut
5.
Maklum balas dihantar
kepada pengirim
Rajah 1:Proses
komunikasi
Model komunikasi
-Dibentuk mengikut sesuatu bidang komunikasi dan berfungsi untuk menerangkan proses komunikasi berkaitan bidang tertentu.
-Terdapat tiga kategori utama bagi model komunikasi iaitu:
- Proses komunikasi adalah satu hala iaitu pengirim akan menghantar mesej kepada penerima.
- Penerima mesej hanya menerima mesej tanpa memberi maklum balas. Bising atau gangguan merupakan penyebab salah faham mesej antara pengirim dan penerima
- Proses komunikasi dua hala antara peserta komunikasi.
- Pengirim dan penerima kedua-duanya menjalankan fungsi yang sama iaitu mengenkod, menterjemah dan mendekod mesej yang diterima.
- Elemen penting bagi model ini ialah maklum balas.
- Mereka saling bertindak balas dalam bentuk verbal, bukan verbal atau kedua-dua sekali.
- Mereka juga akan mengambil giliran menghantar mesej. Pengirim tidak boleh menjadi penerima sekaligus ketika berinteraksi.
- Komunikasi ini memberi penekanan kepada pengiriman dan penerimaan mesej yang berlangsung secara berterusan dalam satu episod komunikasi.
- Semasa komunikasi,kedua-dua boleh menghantar mesej, menerima mesej atau membuat kedua-dua secara serentak.
- Medan pengalaman sepanjang masa serta mempengaruhi cara interaksi antara satu sama lain.
KEPENTINGAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI
1.Kepentingan dari segi hubungan insan(kemasyarakatan)
- Apabila berinteraksi dengan orang lain, kita perlu
cuba menyelidiki mengapa seseorang memiliki tingkah laku tertentu.
- Pemahaman dan
penetahuan tentang konteks adalah perlu untuk membantu kita memahami tingkah
laku orang lain.
- Penguasaan dalam perkara ini dapat mengelakkan kita daripada
terus membuat kesimpulan tentang sesuatu perkara tanpa melihatnya secar lebih
terperinci.
- Salah satu daripada konteks penting yang mempengaruhi tingkah laku
seseorang ialah aspek budaya.
2.Kepentingan dari
segi akademik
- Mahasiswa wajib menguasai kemahiran komunikasi dari aspek
akademik.
- Penting dalam hubungan para pensyarah khususnya
apabila berinteraksi dengan mereka untuk menyiapkan tugasan kursus.
- Kemahiran
interaksi yang baik dengan pensyarah memperlihatkan sikap positif terhadap
tanggungjawab sebagai mahasiswa,tanda hormat anda kepada pensyarah dan guru dan
dapat mencerminkan maruah dan harga diri mahasiswayang tinggi.
- Meliputi pengusaan dari segi penulisan dan lisan.
- Mahasiswa tidak
boleh berinteraksi dengan menggunakan bahasaslanga atau rojak apabila
bercakap dengan pensyarah atau apabila menghubungi mereka melalui khidmat
pesanan ringkas(SMS).
JENIS-JENIS KOMUNIKASI
1. Komunikasi Lisan

Alat utama komunikasi lisan adalah bahasa.Berbahasa yang
baik dan efektif,padat dan jelas dalam menyampaikan pendapat atau perasaan
dengan sopan adalah kunci kepada komunikasi lisan yang baik.Jenis komunikasi
ini sangat dipengaruhi oleh beberapa aspek,iaitu:
·
Perbendaharaan kata
·
Kelajuan
·
Intonasi
·
Humor
·
Singkat dan jelas
2.Komunikasi Bukan
Verbal
Komunikasi lisan dan komunikasi bukan verbal sering
berlaku secara serentak.Harrison (1974) telah mencadangkan bahawa sebarang
situasi komunikasi boleh dilihat sebagai satu penggabungan komunikasi lisan dan
bukan verbal.
Aspek-aspek komunikasi bukan verbal dan pengaruhnya
meliputi hal-hal berikut:
· Ekspresi
wajah:Menyebabkan komunikasi
berkesan atau sebaliknya.Contoh ekspresi muka,
· Pandangan
mata: Bererti orang tersebut terlibat dan menghargai
teman bicaranya dengan kemahuan untuk memerhatikan bukan sekadar mendengar
sahaja.
· Gaya
tubuh dan gaya berjalan:Kedua-dua
gaya ini mencerminkan emosi,konsep diri dan tahap kesihatan seseorang
· Isyarat:Isyarat seperti mengerakkan tangan dan
mengetuk-ngetukkaki ketika berbicara,sebagai keseluruhan komunikasi merupakan
ekspresi keadaan seseorang.
3. Komunikasi
Bertulis
- Aktiviti
merakamkan idea, pandangan atau pendapat dalam bentuk bertulis
atau grafik.
- Untuk menyalurkan mesej,berhubung atau berkongsi
maklumat.
- Kelebihannya: kekal dan boleh
disimpan untuk kegunaan masa hadapan.
Komunikasi ini berlaku secara spontan atau dirancang dan melibatkan beberapa
faktor:
·
Fakta
·
Gaya
·
Laras
·
Pengolahan
·
Bahasa
Terdapat
beberapa bentuk atau jenis jenis teks komunikasi bertulis,seperti:
·
Memo
More Information:
Gan Shi Yi PPISMP PC1
RUJUKAN:
NATASHADORA BINTI MURIDAN . 2013 . PENGUASAAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM
KALANGAN PELAJAR TAHUN SATU FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL
DAN VOKASIONAL DI UTHM . Universiti Tun Hussein Onn Malaysia: Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
Noor Azlin, Bidin and Safiah , Sidek . 2013 . Kemahiran Komunikasi. Universiti, UTeM: Kemahiran Insaniah: 7 Kompetensi Unggul Mahasiswa: 1-49.
Utusan Borneo Online . 2017,Sept 10 . Pengetahuan, Kemahiran Komunikasi Penting Dalam Perancangan Pembangunan Komuniti Berkesan . Retrieved from http://www.utusanborneo.com.my/2017/09/10/pengetahuan-kemahiran-komunikasi-penting-dalam-perancangan-pembangunan-komuniti-berkesan
Pendahuluan
- Kemahiran komunikasi merupakan kemahiran untuk berhubung dengan orang lain.
- Menggambarkan sebaik mana seseorang itu berkomunikasi dengan seseorang.
- Di sini, kemahiran ini dilihat dalam beberapa aspek kemahiran seperti kemahiran bukan lisan,kemahiran menyampaikan idea secara lisan dan bertulis dengan berkesan serta berkebolehan berinteraksi secara berkesan.
DEFINISI
& KONSEP KOMUNIKASI
Guffey dan Almonte mentakrifkan
maksud komunikasi adalah pemindahan maklumat dan makna daripada satu pihak
(pengantar) kepada pihak yang lain (penerima).
Menurut sarjana ini, dalam sesuatu proses komunikasi akan melibatkan lima langkah,iaitu:
Menurut sarjana ini, dalam sesuatu proses komunikasi akan melibatkan lima langkah,iaitu:
1.
Pengirim membentuk
idea
2.
Pengirim mengekodkan
idea tersebut dalam satu mesej
3.
Mesej akan melalui
saluran komunikasi
4.
Penerima mendekodkan
mesej tersebut
5.
Maklum balas dihantar
kepada pengirim
Rajah 1:Proses
komunikasi
Model komunikasi
-Dibentuk mengikut sesuatu bidang komunikasi dan berfungsi untuk menerangkan proses komunikasi berkaitan bidang tertentu.
-Terdapat tiga kategori utama bagi model komunikasi iaitu:
- Proses komunikasi adalah satu hala iaitu pengirim akan menghantar mesej kepada penerima.
- Penerima mesej hanya menerima mesej tanpa memberi maklum balas. Bising atau gangguan merupakan penyebab salah faham mesej antara pengirim dan penerima
- Proses komunikasi dua hala antara peserta komunikasi.
- Pengirim dan penerima kedua-duanya menjalankan fungsi yang sama iaitu mengenkod, menterjemah dan mendekod mesej yang diterima.
- Elemen penting bagi model ini ialah maklum balas.
- Mereka saling bertindak balas dalam bentuk verbal, bukan verbal atau kedua-dua sekali.
- Mereka juga akan mengambil giliran menghantar mesej. Pengirim tidak boleh menjadi penerima sekaligus ketika berinteraksi.
- Komunikasi ini memberi penekanan kepada pengiriman dan penerimaan mesej yang berlangsung secara berterusan dalam satu episod komunikasi.
- Semasa komunikasi,kedua-dua boleh menghantar mesej, menerima mesej atau membuat kedua-dua secara serentak.
- Medan pengalaman sepanjang masa serta mempengaruhi cara interaksi antara satu sama lain.
KEPENTINGAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI
- Apabila berinteraksi dengan orang lain, kita perlu cuba menyelidiki mengapa seseorang memiliki tingkah laku tertentu.
- Pemahaman dan penetahuan tentang konteks adalah perlu untuk membantu kita memahami tingkah laku orang lain.
- Penguasaan dalam perkara ini dapat mengelakkan kita daripada terus membuat kesimpulan tentang sesuatu perkara tanpa melihatnya secar lebih terperinci.
- Salah satu daripada konteks penting yang mempengaruhi tingkah laku seseorang ialah aspek budaya.
2.Kepentingan dari
segi akademik
- Mahasiswa wajib menguasai kemahiran komunikasi dari aspek akademik.
- Penting dalam hubungan para pensyarah khususnya apabila berinteraksi dengan mereka untuk menyiapkan tugasan kursus.
- Kemahiran interaksi yang baik dengan pensyarah memperlihatkan sikap positif terhadap tanggungjawab sebagai mahasiswa,tanda hormat anda kepada pensyarah dan guru dan dapat mencerminkan maruah dan harga diri mahasiswayang tinggi.
- Meliputi pengusaan dari segi penulisan dan lisan.
- Mahasiswa tidak boleh berinteraksi dengan menggunakan bahasaslanga atau rojak apabila bercakap dengan pensyarah atau apabila menghubungi mereka melalui khidmat pesanan ringkas(SMS).
JENIS-JENIS KOMUNIKASI
1. Komunikasi Lisan

Alat utama komunikasi lisan adalah bahasa.Berbahasa yang baik dan efektif,padat dan jelas dalam menyampaikan pendapat atau perasaan dengan sopan adalah kunci kepada komunikasi lisan yang baik.Jenis komunikasi ini sangat dipengaruhi oleh beberapa aspek,iaitu:
·
Perbendaharaan kata
·
Kelajuan
·
Intonasi
·
Humor
·
Singkat dan jelas
2.Komunikasi Bukan
Verbal
Komunikasi lisan dan komunikasi bukan verbal sering berlaku secara serentak.Harrison (1974) telah mencadangkan bahawa sebarang situasi komunikasi boleh dilihat sebagai satu penggabungan komunikasi lisan dan bukan verbal.
Aspek-aspek komunikasi bukan verbal dan pengaruhnya meliputi hal-hal berikut:
Komunikasi lisan dan komunikasi bukan verbal sering berlaku secara serentak.Harrison (1974) telah mencadangkan bahawa sebarang situasi komunikasi boleh dilihat sebagai satu penggabungan komunikasi lisan dan bukan verbal.
Aspek-aspek komunikasi bukan verbal dan pengaruhnya meliputi hal-hal berikut:
· Ekspresi
wajah:Menyebabkan komunikasi
berkesan atau sebaliknya.Contoh ekspresi muka,
· Pandangan
mata: Bererti orang tersebut terlibat dan menghargai
teman bicaranya dengan kemahuan untuk memerhatikan bukan sekadar mendengar
sahaja.
· Gaya
tubuh dan gaya berjalan:Kedua-dua
gaya ini mencerminkan emosi,konsep diri dan tahap kesihatan seseorang
· Isyarat:Isyarat seperti mengerakkan tangan dan
mengetuk-ngetukkaki ketika berbicara,sebagai keseluruhan komunikasi merupakan
ekspresi keadaan seseorang.
3. Komunikasi
Bertulis
- Aktiviti merakamkan idea, pandangan atau pendapat dalam bentuk bertulis atau grafik.
- Untuk menyalurkan mesej,berhubung atau berkongsi maklumat.
- Kelebihannya: kekal dan boleh disimpan untuk kegunaan masa hadapan.
Komunikasi ini berlaku secara spontan atau dirancang dan melibatkan beberapa
faktor:
·
Fakta
·
Gaya
·
Laras
·
Pengolahan
·
Bahasa
Terdapat
beberapa bentuk atau jenis jenis teks komunikasi bertulis,seperti:
·
Memo
More Information:
Gan Shi Yi PPISMP PC1
RUJUKAN:
NATASHADORA BINTI MURIDAN . 2013 . PENGUASAAN KEMAHIRAN KOMUNIKASI INTERPERSONAL DALAM
KALANGAN PELAJAR TAHUN SATU FAKULTI PENDIDIKAN TEKNIKAL
DAN VOKASIONAL DI UTHM . Universiti Tun Hussein Onn Malaysia: Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional
Noor Azlin, Bidin and Safiah , Sidek . 2013 . Kemahiran Komunikasi. Universiti, UTeM: Kemahiran Insaniah: 7 Kompetensi Unggul Mahasiswa: 1-49.
Utusan Borneo Online . 2017,Sept 10 . Pengetahuan, Kemahiran Komunikasi Penting Dalam Perancangan Pembangunan Komuniti Berkesan . Retrieved from http://www.utusanborneo.com.my/2017/09/10/pengetahuan-kemahiran-komunikasi-penting-dalam-perancangan-pembangunan-komuniti-berkesan
No comments:
Post a Comment